
Założę się, że niejeden z nas oglądał z pasją program ekstremalne maszyny na kanale discovery. Jeśli jednak nie śledziliście tej, bądź co bądź leciwej już serii, pozwolę sobie na krótkie przypomnienie. W programie pokazywano ówcześnie najcięższe, niezwykle trwałe i najciekawsze maszyny i konstrukcje na świecie – od wielkich wieżowców które są cudami architektury i budownictwa, po wielkie buldożery czy dźwigi wykorzystywane do pracy w ekstremalnych warunkach, przykładowo w kopalniach. Omawiano także ich budowę, projekty i materiały, z jakich zostały wykonane.
Ostatnio przyszła mi właśnie do głowy myśl, żeby pomyśleć więcej nad sprzętami wykorzystywanymi do produkcji takich maszyn. Przecież stal z której wyrabia się taką ogromna ciężarówkę ważącą ponad 500 ton musi być ogromnie wytrzymała! Poszperałem w internecie i natknąłem się na hardox, czyli niezwykłe wystal – https://aner.com.pl/ -małą stal, z której tego typu pojazdy i urządzenia są produkowane. Ta bardzo trwała blacha trudnościeralna jest prawie 20 razy bardziej wytrzymała na wszelkie uszkodzenia wynikające z obciążeń i naprężeń. Można ją wykorzystywać w najcięższych warunkach.
Pomyślałem więc – super, ale pewnie jest to z trzydzieści razy więcej niż standardowy materiał wykorzystywany do budowy tego typu sprzętów. Jednakże, wyszło na to, że nie miałem racji – blachy trudnościeralne mimo swojej ponadprzeciętnej wytrzymałości są praktycznie tej samej grubości, co jej klasyczny odpowiednik. Ten czynnik pozwala konstruować urządzenia i specjalne elementy o ponadprzeciętnej wytrzymałości bez tworzenia planów budowy, przystosowanych do większej wagi budulca. Właśnie stąd też wywodzi się tak duża popularność tego typu {materiałów.
Będąc na fali przeszukiwania informacji w internecie zwróciłem uwagę, że tylko jedna huta na świecie wycięcie (świetna strona)za tą stal hardox, a mianowicie Ssab, skandynawska huta stali. Od kilkudziesięciu lat maja patent na metodę produkcji takiej stali, a recepturę trzymają w tajemnicy.