Znaczenie przemysłu

Budowa autostrad

Polska to kraj, który nie słynie z wysokiej jakości dróg. Jeśli jednak chodzi o ich budowanie, polskie firmy należą do najznakomitszych fachowców w tej części Europy. Tworzenie drogi ekspresowej jest zadaniem skomplikowanym i długotrwałym. Najwięcej czasu nie zajmuje jednak sam proces budowania, a kwestie formalne z nim związane. Tego rodzaju formalności jest bardzo dużo – trzeba w pierwszej kolejności wytyczyć przebieg drogi, następnie wykupić i dostosować grunt, ogłosić przetarg i dopiero wtedy można rozpocząć przebieg właściwego budowania drogi. W związku z tak dużą liczbą spraw do załatwienia, ceny powstawania dróg krajowych są bardzo wysokie. O wiele łatwiej sprawa wygląda w wypadku dróg gminnych i innych podobnych, które są znacznie krótsze.

autostrada

Autor: Doug Kerr
Źródło: http://www.flickr.com
Z czego buduje się drogę?Wierzchnią warstwę większości dróg stanowią dwie warstwy asfaltu o różnych właściwościach. Mieszanka wykorzystywana w tworzeniu dróg – zobacz na www.sol-drogowa.pl/ służy jednak wyłącznie jako materiał łączący kruszywa drogowe. Kruszywa te są rzeczywistą nawierzchnią drogi, muszą one spełniać ściśle określone wymogi a ich mieszanka z asfaltem musi zachowywać optymalną konsystencję w wysokich temperaturach i odznaczać się odpornością na mrozy. Sam asfalt uzyskuje się jako produkt uboczny w przeróbce ropy naftowej, jego źródła są więc wystarczająco duże żeby zaspokoić zapotrzebowanie przemysłu drogowego w obrębie całego świata. Podłoże pod drogę musi być także właściwie przygotowane i utwardzone, do tego również stosuje się różne kruszywa – sprawdź to.

Etapy powstawania drogiW pierwszej kolejności podłoże musi być bardzo skrupulatnie wyrównane. Dokonuje się tego z pomocą geodetów, oraz skomplikowanej aparatury geodezyjnej. Dopiero w kolejnym etapie można położyć podstawę pod ulicę, która musi być wystarczająco utwardzona. Podstawę stanowi zazwyczaj piasek oraz warstwa żwiru bądź drobnych kamieni. Dopiero na utwardzony i wyrównany podkład stosuje się nawierzchnię. Dawniej, w czasach komunistycznych dla zmniejszenia kosztów budowy dróg, jako nawierzchnię wykorzystywało się kruszywa do betonu. Nie są one jednak tak elastyczne jak asfalt (tu), dlatego nie są odporne na duże zmiany temperatur. Znane są przypadki pękania takiej drogi w zimie, kiedy to zamarznięta woda rozrywa takie tworzywo.